Een koeriersbedrijf dat de logistieke industrie van Zuidoost-Azië veroverde en wereldwijd werd geschaald door de Chinese e-commerce golf te rijden, worstelt nu met nieuwe druk.
Gebroken wegen, chaotisch verkeer, naamloze steegjes en gefragmenteerde eilandprovincies maken Zuidoost -Azië een zwaar terrein voor online leveringen – sterk genoeg dat zelfs Amazon moeite heeft om daar uit te breiden. Toch zag een Chinese ondernemer een kans in de regio en lanceerde J&T Express in Jakarta in 2015.
Vandaag heeft het bedrijf een marktaandeel van 28,6% in Zuidoost -Azië, die wereldwijd $ 10 miljard aan inkomsten genereert en zijn eerste winst in 2024 wordt geworden. Het is sindsdien uitgebreid tot 13 landen, van China tot Latijns -Amerika en het Midden -Oosten, die deals zoals Nool en Salla slaat. Middag is een van de grootste e-commerceplatforms van het Midden-Oosten, terwijl Salla gevestigde Salla helpt om handelaren hun eigen online winkels te runnen met geïntegreerde verkoop- en leveringstools.
“Onze groei was vooral afhankelijk van e-commerceplatforms,” vertelde Simon Shao, hoofd van investering en financiering van J&T, vertelde Rest van de wereldonder verwijzing naar Chinese zwaargewichten Tiktok, Pinduoduo, Temu, en SheinSheinShein, opgericht in China en met hoofdkantoor in Singapore, is een snel modemerk dat snel groeide door blootstelling op sociale media.Lees meerevenals regionaal platform WinkelenWinkelenHet in Singapore gevestigde Shopee, een dochteronderneming van Sea Ltd., is een belangrijk e-commerceplatform dat actief is in Zuidoost-Azië.Lees meer.
Naarmate de winstgevendheid begint, zijn de e-commerceplatforms die de logistieke bedrijven zoals J&T Express hebben begrepen nu steeds meer met hen concurreren, volgens een recent rapport van de DBS-bank van Singapore en onderzoeksbureau Cube Asia.
In april heeft Shopee, wiens interne koerier SPX snel is gegroeid, J&T Express voor de meeste alledaagse bestellingen in Indonesië. Shao zei dat ze het zagen aankomen en het inkomstenverlies van deze verandering is “zeer beperkt” omdat Shopee een van de “kleinere klanten” van J&T in het land is geweest.
J&T Express werkt op drie continenten met meerdere platforms, waardoor het een kussen geeft om marktschokken te weerstaan-zoals Shopee een groot deel van de logistiek in eigen huis neemt, zei Shao.
Tussen 2016 en 2021 groeide de e-commerce-markt van Zuidoost-Azië volgens McKinsey met een jaarlijks tarief van 40%. Die groei zal naar verwachting in 2030 verdrievoudigen, met de zes grootste economieën van de regio-Indonesië, Maleisië, de Filippijnen, Vietnam, Thailand en Singapore-naar verwachting $ 380 miljard aan e-commerce verkoop te genereren.
Jet Jie Li, voormalig directeur van de Chinese smartphonegigant OPPO, voelde de komende e-commerce boom in de regio tien jaar geleden. Destijds leidde Li de activiteiten van Oppo in Indonesië en wist dat leveringsopties in het land beperkt waren. Hij bouwde vervolgens J&T Express, maakte gebruik van het enorme retailnetwerk van OPPO en het werven van lokale partners.
Shao beschreef deze partners als de “regionale sponsors” – een model waarin belanghebbenden lokale expertise en vaak eigen vermogen bezitten, regionale activiteiten beheren en toezicht houden op zowel onafhankelijke netwerkpartners als direct geëxploiteerde verkooppunten en servicestations. “Ze zijn dichter bij de markt,” zei hij. “Veel van hen zijn de lokale bevolking. Ze zijn zeer bekend met de lokale knowhow … en nemen beslissingen veel sneller.”
Dat model, zei Shao, was van cruciaal belang voor het vroege succes van J&T in Indonesië, waar het snel schaalde en de basis legde voor zijn wereldwijde uitbreiding.
Het model stelt het bedrijf in staat om flexibel te zijn en zich aan te passen aan lokale omstandigheden. Naarmate J&T Express zich uitbreidde naar andere landen, bouwde het nieuwe pick -up- en afleveringsuitlaten en bracht het investeringen in geautomatiseerde sorteermachines op om leveringen te versnellen.
In Vietnam, waar de behoeften van de kapitaaluitgaven gematigd waren, investeerde het bedrijf in infrastructuur en werkte hij ook met lokale sponsors. Het deed hetzelfde in Mexico, om ‘operaties te controleren en de servicekwaliteit te verbeteren’.
De mogelijkheid om zijn eigen infrastructuur te bouwen, maakt J&T uit elkaar in de regio. Budiyanto Darmastono, vice -voorzitter van de Association of Indonesian Express, Post and Logistics Services, vertelde Rest van de wereld Dat andere lokale spelers meestal niet dit soort risico nemen omdat ze geen toegang hebben tot grootschalige financiering of de financiële steun om verliezen te absorberen als de vraag niet snel uitkomt.
“Zodra de infrastructuur is ingesteld, dan dan [logistics firms] Moet klanten vinden, ‘zei Budiyanto.’ Als u dezelfde prijs instelt als andere concurrenten, zullen klanten geen reden vinden om over te schakelen [J&T]. “
J&T Express werd beschuldigd van roofprijzen door rivalen Vorige maand, waardoor de Indonesische overheid wordt gedwongen om te overwegen de voorschriften op de prijsvloer in te voeren. Het bedrijf wees op schaalvoordelen, de acceptatie van geavanceerde technologie en managementervaring als factoren die de kosten per pakket verlagen.
In 2024 werden Shopee en de concurrent van Alibaba, Lazada, geconfronteerd met formeel antitrustonderzoek van de Indonesische regering. Shopee werd beschuldigd van het beperken van koerieropties tot zijn interne logistieke arm, en Lazada van boeiend in “discriminerende acties die mogelijk concurrentie belemmeren en klanten schaden.”
Bij een formeel gehoor Vóór de concurrentieregulator van Indonesië gaf Shopee toe aan de overtreding en zei dat het koeriers van derden weer op het platform zou toestaan. J&T Express werd hersteld op Shopee, maar daalde opnieuw in 2025, waardoor de levering zwaargewicht beperkt werd tot het afhandelen van grotere vrachtzendingen.
“De bezorgkosten hebben nu een dieptepunt bereikt”, en logistieke bedrijven kunnen niet lager gaan vanwege minimale winstmarges, Jeff Tan, die logistiek onderzoek leidt in de regio Azië-Pacific voor Frost & Sullivan, een wereldwijd adviesbureau, vertelde Rest van de wereld.
Volgens Tan brengt Shopee enkele logistieke kosten door aan verkopers die een betere plaatsing of zichtbaarheid op de app willen – zoals hoger in zoekresultaten of op de startpagina.
J&T Express breidt zijn diensten uit naar niet-commerceplatforms en beveiligt directe leveringscontracten met wereldwijde retailmerken. Het bedrijf heeft de hand gedaan met schoonheidswinkel Sephora, schoenenmerk Clarks en modewinkel Zalora in Singapore. In de Filippijnen vormde het, naast zijn bestaande samenwerking met Uniqlo, een strategisch partnerschap met Globe Telecom, het grootste mobiele communicatiebedrijf van het land.
Het bedrijf investeert ook in plattelandsgebieden, gebruikt Deepseek AI in zijn activiteiten en test het gebruik van onbemande voertuigen in China.
Maar de uitrol van autonome voertuigen buiten China “zal tijd kosten vanwege de infrastructuur en kosten,” zei Shao.
Geef een reactie