Cannes Lions 2025: Wat te verwachten dit jaar te midden van Agency Heroverwinst

Cannes Lions 2025: Wat te verwachten dit jaar te midden van Agency Heroverwinst

Advertentie -executives die deze week op de Franse Riviera afdalen voor de jaarlijkse Cannes Lions International Festival of Creativity zal hun glazen rosé verhogen om de schemering van te proosten De gloriedagen van Madison Avenue.

Tom Denford, CEO van de Agency Search Consultancy ID Comms, vertelde me dat de Cannes Lions van dit jaar “als een requiem” zou zijn voor de traditionele bureau.

Maar dat betekent niet dat er geen actie zal zijn.

Wat begon als een awardsevenement in de jaren 1950 om de beste advertenties van het jaar te vieren – liefdevol bekend als “The Work” – is veranderd in een uitgestrekte showcase van technologie, entertainment, beïnvloedersen elke tussenpersoon die u zich kunt voorstellen. In de afgelopen jaren heeft Cannes enorme strandovernames en op maat gemaakte evenementenstructuren gekenmerkt van mensen zoals AmazoneGoogle en Meta.

De aanwezige agentschappen en marketeers worstelen met meerdere tektonische verschuivingen die allemaal tegelijkertijd gebeuren – vanaf de opkomst van kunstmatige intelligentie aan de achteruitgang van lineaire tven schijnbaar eindeloze economische onzekerheid die dat maakt Marketeers nerveus over langetermijnbudgetplanning. WPP -media hebben onlangs zijn 2025 Global Ad -uitgaven voor advertenties voor advertenties verlaagd tot 6% van 7,7%, onder vermelding van “verstoringen van de wereldhandel en voortdurende deglobalisatie.”

Terwijl de creatieve klas van Agencyland misschien nostalgisch is voor het tijdperk van Showstopping Don Draper-achtige velden, en wanneer filmische advertenties De grootste prijzen gewonnen, de industrie heeft haar aanbod verschoven naar de veranderende behoeften van klanten.

Retailmedia Is niet de sexy achtervolging, veel uitvoerende creatieve regisseurs droomden ervan om in te breken in de industrie, maar het heeft een moment. Volgens het World Advertising Research Center is de uitgaven voor handelswebsites, apps en displays in de winkel naar verwachting tegen 2026 lineaire tv-advertentie-uitgaven.

Albertsons is een van de bedrijven die deze week zijn festivaldebuut maken. De supermarktketen brengt een Activering van supermarkten Naar het strand en een team van zeven mensen uit de media -divisie Media Collection Retail.

Jen Saenz, de EVP en Chief Commercial Officer van Albertsons, zei dat het doel is om te laten zien wat uniek is aan het aanbod van de kruidenier voor adverteerders: “Niet alleen transacties, maar merkverhalen.”

Het traditionele bureaubedrijf staat op een kruispunt

Er zijn meerdere wijzigingen van de bewaker geweest bij de grootste advertentiebedrijven. Omnicom en IPG wachten op het sluiten van hun gigantische fusie Dat zou ’s werelds grootste reclamebureaubedrijf creëren door inkomsten, in gebruik te nemen Publicisdie pas onlangs de kroon van WPP had omvergeworpen. Twee van de meest spraakmakende execs van de industrie- Mark lezenCEO van WPP en de beroemde advertentieman David Droga, van Accenture Song – hebben hun komende vertrek aangekondigd. Ontslagen zijn een trieste constante geweest voor de rang en het bestand zoals agentschappen consolideren.

Toen ik een veteraan van een reclamebureau vroeg hoe ze dit jaar de scène in Cannes voor ogen hadden, antwoordden ze: “Type in Chatgpt: bureau -exec in de hoek van de Croisette met kartonnen bord rond de nek Zegt: zal creatief of plan media voor eten doen.” “

Nieuwe onafhankelijke agentschappen En Grote adviesbureaus wint aan de traditionele holdingmaatschappijen. Industrieanalist Brian Wieser schatte onlangs dat de “Big Six” Agency Holding Companies nu een aandeel van 30% in de totale Amerikaanse reclamebureau -industrie heeft, een daling van een piek van ongeveer 40% in 2015.


Stagwell Sport Beach Cannes 2024

Stagwell’s Sport Beach, afgebeeld in 2024, keert dit jaar terug naar Cannes Lions.

Richard Bord/Getty -afbeeldingen voor Stagwell



Het is een trend die volgende week volledig te zien is bij Cannes Lions. Stagwellde bureaugroep onder leiding van voormalig Microsoft -strateeg en adviseur van de Clintons, Mark Penn, is weer terug met zijn enorme activering “Sports Beach”. Het zal sessies bevatten van beroemde atleten zoals voormalig wereld tennis nr. 1 Billie Jean King en voormalig NBA -legende Carmelo Anthony, evenals activiteiten als een zwemclub en pickleball toernooien. Accenture Song heeft een catamaran die in de haven is aangemeerd om vergaderingen te organiseren en heeft execs op het podium gesproken in het Palais, waar de hoofdconferentie plaatsvindt.

De wereldwereld past zich aan aan zijn nieuwe datagestuurde, AI-realiteit

Brian Morrissey, de voormalige hoofdredacteur van marketing- en media -handelspublicatie Digiday, die nu de media -nieuwsbrief schrijft de herstart, heeft een nieuw salonspel voor Cannes uitgevonden. Hij gaat iedereen vragen die hij ontmoet om hun favoriete advertentiecampagne van de afgelopen 12 maanden te noemen. Zijn gok is dat de meeste aanwezigen moeite zullen hebben om er onmiddellijk een op te roepen, ondanks het feit dat reclame hun beroep is. Morrissey zei dat het een weerspiegeling is van de vervagende relevantie in de cultuur van massamedia en de AD-spot van 30 seconden, terwijl de gewoonten van de consumentenmedia evolueren en marketingbudgetten verschuiven naar precisie-targeting en prestatiemarkten.

“Alle actie is verhuisd naar de gegevenszijde van reclame,” zei Morrissey. (Openbaarmaking: ik werkte eerder voor Morrissey bij Digiday.)

Cannes zal blijven een decadente affaire In 2025, tot grote ergernis van de vele collega’s thuis die geen gouden ticket kregen. (De duurste pas strekt zich dit jaar uit tot meer dan $ 12.000 – en dat is voordat ze worden afgezien van reizen en accommodatie.)

Ingesteld op de iconische Croisette -promenade met zijn weelderige hotels En prachtig uitzicht op zee, sommige gelukkige VIP’s worden getrakteerd op jacht excursies en uitvoeringen van muzikale acts, waaronder Cardi B, Ludacris, Lola Young en Diplo. De echte A-listers in Cannes Lions zijn echter de Hoofdmarketingfunctionarissen met budgetten te besteden. Simon Cook, CEO van Cannes Lions, zei dat meer dan 350 merken vorig jaar aanwezig waren, en dat zal naar verwachting dit jaar stijgen.

David Jones, CEO van de Brandtech Group, heeft een handig advies voor marketeers die de komende week ongetwijfeld talloze AI -verkooppraatjes zullen ontvangen.

“Als iemand je iets geweldigs laat zien, vraag dan om een ​​login; vraag of je inhoud kunt maken en produceert en publiceer het nu met Tiktok, Instagram en YouTube,” zei Jones. “Als je kunt, hebben ze een platformen als je dat niet kunt, hebben ze een demo. “



Fuente

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *