BYD stuurt 7.300 EV’s naar Brazilië voordat 35% belastingschoppen invoert

BYD stuurt 7.300 EV’s naar Brazilië voordat 35% belastingschoppen invoert

In mei, BYDiBYDBYD Auto is een Chinese autofabrikant die de toonaangevende EV -fabrikant ter wereld werd in 2023, concurrerend met Tesla om marktaandeel en wereldwijde aandacht.Lees meerDe grootste autodrager arriveerde in Brazilië met 7.300 nieuwe elektrische voertuigen. De zending, in combinatie met twee andere grote zendingen enkele dagen later, vertegenwoordigde de grootste exportoperatie van het bedrijf naar Brazilië.

BYD, die onlangs Tesla inhaalde om wereldwijd de topverkoper van EV’s te worden, maakte weinig gedoe over zijn Braziliaanse mijlpaal. Maar de zendingen werden verwelkomd door Brazilianen die graag stijgende tarieven op geïmporteerde EV’s wilden verslaan.

Sinds de lancering in Brazilië in 2015 is BYD in een snel tempo gegroeid: de omzet is 327% gestegen tussen 2024 en 2023. De uitbreiding is grotendeels te danken aan die van het land nulbelasting beleid voor EV -import. Maar de toekomst van het bedrijf is onzeker omdat Brazilië een progressief belastingprogramma voor geïmporteerde EV’s heeft geïmplementeerd, beginnend bij 10% in januari 2024 en naar verwachting 35% zal bereiken in juli 2026. Het tarief, dat momenteel op 18% is en volgende maand wordt gesteund door de krachtige Braziliaanse autolobby.

Belastingvrije EV-invoer “Voorstander van kant-en-klare geïmporteerde auto’s die aankomen in Brazilië, die de logica en natuurlijke orde van de Braziliaanse markt vervormen,” vertelde Igor Calvet, president van Anfavea, een industriële groep die grotendeels makers van gasauto’s in Brazilië vertegenwoordigt, vertelde Rest van de wereld. “Het neemt al het potentieel van autofabrikanten en hun Braziliaanse werknemers weg.”

BYD heeft niet gereageerd op vragen van Rest van de wereld over zijn verkoopstrategie in Brazilië.

ANFAVEA heeft gezegd dat bedrijven als BYD een “oneerlijk voordeel” hebben ten opzichte van lokale autofabrikanten, die geconfronteerd worden met hoge operationele kosten en lokale heffingen. Onder haar druk weegt de overheid de mogelijkheid om de uiteindelijke datum van de uitvoering van de belasting tot juli te bevorderen, waardoor consumenten naar BYD -dealers kwamen voordat de prijzen stijgen.

Luiz Fernando Suzarte, een elektrische ingenieur in Brasíilia, kocht eerder dit jaar een BYD Song Pro, voorafgaand aan de geplande stijging in tarieven in juli. “Er is een zekere haast om dit kansraam te grijpen,” vertelde Suzarte Rest van de wereld. “Ik nam veel testaandrijvingen, op zoek naar de meest economische auto, en tussen de meest populaire, won BYD voor de kostenvoordelen.”

327%

De 1-jarige stijging van de BYD-verkoop

Met zijn belasting op geïmporteerde EV’s volgt Brazilië het speelboek van de VS, dat een 100% tarief oplegt aan Chinese EV’s, en de EU, waar de elektrische voertuigen van BYD’s batterij onderworpen zijn aan een 27% heffing. Maar het progressieve tarief van Brazilië is een uitbijter in Latijns -Amerika, waar landen als Argentinië, Costa Rica en Colombia EV -tarieven hebben verlaagd of volledig geëlimineerd in hun drang naar schone energie.

De VS en Europa zijn, met hun gevestigde auto -industrie, de beste markten voor EV’s, volgens een rapport van het International Energy Agency. Maar opkomende markten in Azië en Latijns -Amerika nemen EV’s in een sneller tempo aan. De verkoop van EV zal naar verwachting dit jaar meer dan 20 miljoen eenheden wereldwijd overschrijden, met een van de vier verkochte auto’s die worden verkocht als elektrisch. Chinese merken waren goed voor 10% van de wereldwijde EV- en plug-in hybride verkoop vorig jaar, volgens Energy Transition Consultancy Rho Motion. Dat cijfer zal naar verwachting groeien.

In Brazilië steeg het aantal verkochte geïmporteerde voertuigen tussen januari en april met 18,7%, terwijl de verkoop van in eigen land geproduceerde voertuigen 0,2% groeide, volgens gegevens Samengesteld door Anfavea. Alleen al in maart en april groeide de automarkt van het land 16% uitsluitend uit de verkoop van geïmporteerde auto’s, terwijl de verkoop van lokaal gemaakte auto’s ‘praktisch vastgebonden’.

Met het doel om de helft van zijn auto’s buiten een steeds competitievere Chinese markt te verkopen en onder druk om de productie in verschillende landen te lokaliseren, voegt BYD wereldwijd productie- en assemblage -eenheden toe. Maar in Brazilië heeft het bedrijf verschillende uitdagingen geconfronteerd.

Vorig jaar begon BYD een grote fabriek te bouwen in Camaçari, een stadssynameus voor tientallen jaren met Ford Motor. In december zeiden de autoriteiten dat ze 163 mensen hadden gevonden die in ‘slavernijachtige omstandigheden’ werkten, en sindsdien hebben aangeklaagd BYD voor $ 45,3 miljoen. Het bedrijf heeft onlangs aangekondigd dat het zijn uitrol van Braziliaans gemaakte voertuigen terug had geduwd van het midden van 2025 tot het einde van het jaar.

“Wat we willen is dat er geen vertraging meer is in hun begin van [local] Productie, ‘zei Calvet. De belasting is bedoeld om het bedrijf onder druk te zetten om zijn Braziliaanse operatie te starten. Dit zal leiden tot banencreatie en BYD onderworpen aan dezelfde belastingvereisten waarmee andere autofabrikanten in het land worden geconfronteerd, zei hij.

Brazilië is de grootste markt voor EV’s in Latijns -Amerika. Een recente studie Van de Latijns -Amerikaanse energieorganisatie, een intergouvernementele instantie, schat dat de helft van de EV’s op het continent in Brazilië zijn. Tegen het einde van 2024 waren meer dan 237.000 EV’s verkocht in het land, met een jaarlijkse groei van 187% in vergelijking met het voorgaande jaar. De organisatie schat dat het aantal EV’s in Brazilië in 2030 bijna 1 miljoen zal bereiken.

Chinese EV’s zijn al goed voor maar liefst 90% van de actieve elektromobiliteitsvloot van Brazilië, volgens een rapport van Oxford Energy Forum.

187%

De 1-jarige stijging van de EV-omzet in Brazilië in 2024

Brazilië is niet alleen een belangrijke consumentenmarkt, maar ook een enorme producent. Het hoofddoel van de tarieven is “om de lokale productie te stimuleren, een geleidelijke nationalisatie van de eigen supply chain van het land voor elektromobiliteit te bevorderen”, zegt Edgar Barassa, een onderzoeker van elektromobiliteit en openbaar beleid aan de Universiteit van Campinas in São Paulo.

“Brazilië staat op een kruispunt,” vertelde Barassa Rest van de wereld. “Of het positioneert zichzelf als een belangrijke acteur in de opkomende toeleveringsketens voor elektromobiliteit en schone energie – het genereren van banen, innovatie en technologische soevereiniteit – of het beperkt zich tot het importeren van technologieën, kansen verliezen in een nieuwe wereldwijde industriële cyclus.”

In Vitória da Conquista, een eigenaar van de noordoostelijke staat, heeft een eigenaar van het zonnepanaat Bruno Peter Cardoso onlangs een lokale WhatsApp-groep gemaakt voor nieuwe EV-kopers. Er is onlangs een piek geweest bij nieuwe leden, zei Cardoso, die in 2023 een plug-in hybride BYD kocht. Hij zou daarna een volledig elektrische BYD willen kopen.

“Mensen haasten zich naar EV’s omdat ze zich eindelijk realiseren hoeveel beter ze zijn,” zei hij. “Het verandert uw conceptie van dingen.”

Fuente

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *