Een nieuwe acquisitie is gebloeid in het Los Angeles County Museum of Art, dat naar verwachting maandag zal aankondigen dat Jeff Koons monumentale topiary sculptuur “Split-Rocker” de oostkant van de campus zal verankeren op het nieuwe David Geffen Galleries gebouw.
Het 37-voet lang levende sculptuur, gemaakt in 2000, is ontworpen om meer dan 50.000 bloeiende planten te koesteren en zal in augustus worden gezaaid in de hoop dat het volledig zal worden gevestigd in april, wanneer het nieuwe gegoten betonnen gebouw van architect Peter Zumthor gepland is om open te stellen voor het publiek.
“Ik zou niet meer opgewonden kunnen zijn dan een stukje bloemenwerk te hebben in Los Angeles, waar – tuinbouw – er zo’n grote verscheidenheid aan planten is die in de creatie kunnen worden gebruikt,” zei Koons in een telefonisch interview uit zijn New York Studio. “Ik hoop dat mensen heen en weer gaan op Wilshire Boulevard en mensen die het museum bezoeken, kunnen genieten van de verandering in het stuk.”
De acquisitie en het voortdurende onderhoud van “split-rocker” werd betaald door de stichting van oude LACMA-donoren en Koons-supporters Lynda en Stewart Resnick. Het is al jaren in de maak, gedurende welke tijd LACMA en Koons overlegden met een team van de tuinbouwgebouwen die zich nulden op welke planten zouden gedijen tijdens welke tijden van het jaar.
Koons zei dat hij enthousiast is om inheemse vetplanten en droogtetolerante planten te gebruiken, evenals vaste planten en eenjarigen die een rijkdom van kleur zullen bieden. Het beeld heeft twee speelgoedrockers – een paard en een dinosaurus – die in tweeën worden gesplitst en ongelijk in het midden worden gekoppeld voor een hoekig kubistisch effect. Het is gemaakt van stalen armaturen en uitgerust met een intern irrigatiesysteem.
“Split-Rocker” zal het eerste buitenwerk van kunstgasten zijn, zullen vanuit het centrum naar het westen rijden op Wilshire. Het zal aan de overkant van de tragische wollige mammoetfamilie van de La Brea-tarige pits zitten en een speels stukje fantasiearchitectuur toevoegen aan de 3,5 hectare grote parkruimte van LACMA.
Het beeld zal deelnemen aan de andere zeer herkenbare werken van openbare kunst van het museum, waaronder Chris Burden “Urban Light” en Michael Heizer’s “Levitated massa,” evenals een nieuw in opdracht gekeerde kindertuin sculptuur van een grillige UFO Door Shio Kusaka en Mariana Castillo Deball’s “Federed Changes”, die zich uitstrekt over drie voetbalvelden van geharkte, gesneden en ingeprinte beton die het Plaza van het museum samenstellen.
LACMA installeert ook de monumentale “Three Quintains” van Alexander Calder opnieuw, die in 1965 in gebruik werd genomen voor het toen nieuwe museumcomplex. Het enorme “Smoke” -sculptuur van Tony Smith is al geïnstalleerd.
“Vanaf de dag dat ik landde, wist ik duidelijk dat ik me wilde concentreren op LA -artiesten,” zei LACMA Chief Executive en directeur Michael Govan. “Maar toen wilde ik ook gewoon een beetje New York meenemen.”
“Split-rocker,” zoals Koons ‘enige andere topiary sculptuur, “Puppy” uit 1992, werd gemaakt als een editie van één, plus één kunstenaar. LACMA heeft het kunstenaarsbestendig overgenomen, dat in 2014 de bezoekers van het Rockefeller Center in Manhattan torenhoogte. Editie 1 van “Split-Rocker” is momenteel geïnstalleerd in Glenstone, een museum in Potomac, Md. Het kunstenaar bewijs van “Puppy” begroet bezoekers beroemd aan het Guggenheim Museum in Bilbao, Spanje. Editie 1 is bij de Brant Foundation in Greenwich, Conn.
‘Split-Rocker’ van Jeff Koons gefotografeerd in Rockefeller Center.
(Tom Powel)
“Uit die vier steden is LA de enige plek waar het hele jaar door goed weer is, en het hoeft niet in de winter te gaan slapen,” zei Govan over “Split-Rocker”, en merkte op hoe opgewonden hij is om het te zien veranderen met de seizoenen.
Het idee voor “Split-Rocker” kwam naar Koons toen hij het schommelende paard van zijn zoon zag in een hoek van een kamer en een schommelende dinosaurus in een andere.
“En ik dacht, oh mijn god, als je die twee gewoon in het midden zou splitsen en dan hun twee profielen zou samenstellen, zou het een beetje op een Picasso -stuk zijn,” zei Koons. “Omdat het ene oog van de dino op een manier zou kijken, en het oog van de pony zou volledig in een andere richting kijken, en hun profielen zouden niet perfect in de rij staan.”
Toen Koons kleurenschema’s voor het stuk begon te maken, verdeelde hij het in vijf verschillende schaduwgroepen, met de dinosaurus doordrenkt met een ander kleurenbereik dan de pony.
“Wanneer u het plant, probeert u de controle te nemen en u kunt bepaalde kleuren en bepaalde planten in bepaalde gebieden plaatsen,” zei Koons. “Maar op een bepaald moment moet je weglopen, en het is in handen van de natuur.”
Govan zei dat hij gelooft in de kracht van openbare beeldhouwkunst en hoopt dat “split-rocker” en de andere monumentale werken op de LACMA-campus als bakens voor voorbijgangers zullen dienen, waardoor ze verder wenken om verder naar binnen te verkennen. Ze zijn ook krachtige tools voor marketing van sociale media, omdat gasten zichzelf fotograferen en in wezen een bezoek bevorderen. Een van Govan’s vroegste herinneringen, zei hij, is zijn grootouders in Chicago bezoeken en de Picasso in Daley Plaza uit het autoraam.
“Het was een van mijn eerste toegangspunten voor kunst en kunst in het openbaar, als een zeer jong persoon, en ik liet het nooit los,” zei Govan. “Kinderen moeten iets op straat zien dat kunst is – geen gebouw – waardoor ze eruit willen gaan en terug willen gaan.”
Geef een reactie