Hersenen organiseren visuomotorische associaties in gestructureerde grafiekachtige mentale schema’s, onderzoek vinden

Hersenen organiseren visuomotorische associaties in gestructureerde grafiekachtige mentale schema’s, onderzoek vinden

Taakontwerp en basiscorrectie. A, voorbeeld van muzikale notatie en de bijbehorende actie/sleutel. B, Voorbeeld Visuomotorische mapping met de juiste toets drukken voor elk van de acht stimuli en illustratie van één specifieke functie-op-niveau-toewijzing. Visuomotorische toewijzingen werden gecompenseerd tussen deelnemers. C, taakschema voor de leertaak. D, taakschema voor de RT -basislijntaak. E, Visualisatie van RT -basiscorrectie, met gemiddelde RT’s voor elke paarsgewijze overgang tussen vingers voor de leer- en RT -basislijntaken (experiment 1) afgebeeld als warmtekaarten. Baseline RT’s worden afgetrokken van het leren van taak RT’s om gecorrigeerde RT’s op te leveren. Credit: Juliana E. Trach & Samuel D. McDougle. ((Natuur menselijk gedrag2025).

Grafieken, visuele representaties die de relaties tussen verschillende entiteiten, concepten of variabelen schetsen, kunnen zeer effectief zijn in het samenvatten van complexe patronen en informatie. Psychologiestudies uit het verleden suggereren dat het menselijk brein herinneringen en ervaringen opslaat na grafische en gestructureerde patronen, met name als een netwerk van associaties, ook wel cognitieve grafieken genoemd.

Deze cognitieve grafieken worden verondersteld verschillende concepten weer te geven als “knooppunten” en de relaties tussen deze concepten als randen die deze knooppunten verbinden. Door informatie op een gestructureerde manier te organiseren, kunnen ze mensen in staat stellen kennis toe te passen die ze in het verleden hebben opgedaan op nieuwe situaties en conclusies trekken over wat er gebeurt op basis van eerdere ervaringen.

De rol van cognitieve grafieken is in het verleden op grote schaal onderzocht, waarbij de meeste onderzoeken zich richten op hun bijdrage aan de opslag en het ophalen van feiten en kennis (dwz declaratieve herinneringen). De mate waarin ze de planning en controle van bewegingen beïnvloeden, blijft daarentegen slecht begrepen.

Onderzoekers van Yale University zijn onlangs op zoek naar de mogelijkheid dat de slaat ook herinneringen op met betrekking tot beweging als mentale grafiekachtige structuren, die vervolgens worden gebruikt om motorische acties te plannen in reactie op . Hun papier, gepubliceerd in Natuur menselijk gedragpresenteert nieuw bewijs dat suggereert dat de hersenen visuomotorische associaties op gestructureerde manieren opslaan en deze associaties vervolgens kunnen ophalen om bewegingen in specifieke situaties te plannen.

“Veel van de mens neemt de vorm aan van cognitieve grafieken waarmee we kennis kunnen relateren en generaliseren, “schreef Juliana E. Trach en Samuel D. McDougle in hun paper.” De invloed van gestructureerd geheugen in het motorsysteem is minder duidelijk. We onderzoeken hoe gestructureerde geheugenrepresentaties actieselectie beïnvloeden wanneer reacties worden opgehaald uit nieuw geleerde, hiërarchische visuomotorische kaarten. “

Als onderdeel van hun studie hebben de onderzoekers een reeks experimenten uitgevoerd waarbij 182 deelnemers betrokken waren. Deze deelnemers werd gevraagd om een ​​taak te voltooien waarvoor ze op specifieke knoppen moesten drukken in reactie op verschillende visuele signalen (bijv. Geometrische objecten met verschillende vormen of kleuren) die op een scherm verschenen.

De hersenen organiseren visuo-motorische associaties na gestructureerde grafiekachtige mentale schema's, studie vondsten

Theoretische modellen. Credit: Natuur menselijk gedrag (2025). Doi: 10.1038/s41562-025-02217-2

Met name werd hen gevraagd om snel een andere combinatie van sleutels te drukken als reactie op wat ze zagen. Voor sommige deelnemers volgden de associaties tussen wat ze zagen en de sleutels die hen werd gevraagd om te drukken een gestructureerd patroon, terwijl ze voor anderen willekeurig waren.

De onderzoekers registreerden de tijd die de deelnemers nodig hadden om op de juiste sleutelcombinaties te drukken. Deze werden vervolgens geanalyseerd om te proberen te bepalen of mensen in feite een mentale grafiek gebruikten om hun acties tijdens hun experiment te begeleiden.

“Menselijke deelnemers hebben visuomotorische toewijzingen geleerd met (of zonder) een opgelegde latente structuur die visuele stimuluskenmerken (bijvoorbeeld kleur of vorm) verbond met intuïtieve motoristinstellingen, zoals handen en paren van vingers,” legde Trach en McDougle uit.

“Bij deelnemers die gestructureerde visuomotorische toewijzingen leerden, gaven overgangstijden aan dat overgangstijden dat het ophalen van de juiste respons uit het geheugen de ’traversal’ van een gestructureerde mentale grafiek opriep.”

In sommige proeven met het experiment vroegen de onderzoekers de deelnemers ook om de sleutelcombinaties zo snel mogelijk of op specifieke tijdstippen te drukken om te bepalen of hun prestaties veranderden bij onder druk. Over het algemeen suggereren de gegevens die ze hebben verzameld dat associaties tussen visuele stimuli en worden weergegeven als mentale grafieken, die kunnen worden opgehaald om toekomstige acties te begeleiden, zelfs onder druk.

“Gedwongen responsexperimenten onthulden vergelijkbare berekeningen binnen individuele proeven”, schreef Trach en McDougle. “Bovendien bleven grafiekachtige representaties bestaan, zelfs na meerdere dagen van oefening met de visuomotorische toewijzingen. Onze resultaten wijzen op directe verbanden tussen interne berekeningen over gestructureerde geheugenrepresentaties en de voorbereiding van bewegingen.”

Deze recente studie biedt nieuwe interessante inzichten in de bijdrage van mentale grafieken aan de planning en uitvoering van bewegingen. Toekomstig onderzoek zou kunnen helpen om de bevindingen van het team te valideren, terwijl het ook mogelijk de rol van deze gestructureerde cognitieve representaties in een breder scala van real-world scenario’s wordt onderzocht.

Voor u geschreven door onze auteur Ingrid Fadellibewerkt door Gaby Clark
en feiten gecontroleerd en beoordeeld door Robert Egan – Dit artikel is het resultaat van zorgvuldig menselijk werk. We vertrouwen op lezers zoals jij om onafhankelijke wetenschapsjournalistiek levend te houden. Als deze rapportage voor u belangrijk is, overweeg dan een schenking (vooral maandelijks). Je krijgt een advertentievrij account als een bedankje.

Meer informatie:
Juliana E. Trach et al, mentale grafieken structureren de opslag en het ophalen van visuomotorische associaties, Natuur menselijk gedrag (2025). Doi: 10.1038/s41562-025-02217-2.

© 2025 Science x Network

Citaat: Brain organiseert visuomotorische associaties in gestructureerde grafiekachtige mentale schema’s, studie vondsten (2025, 20 juni) op ​​23 juni 2025 van https://medicalxpress.com/news/2025-06-brain-visuomotor-associations-graph-mental.html

Dit document is onderhevig aan auteursrechten. Afgezien van enige eerlijke handel voor privéstudie of onderzoek, mag geen deel worden gereproduceerd zonder de schriftelijke toestemming. De inhoud wordt alleen voor informatiedoeleinden verstrekt.



Fuente

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *