In een Baltimore -tentoonstelling komt het transformerende potentieel van de hedendaagse Griots naar voren – kolossaal

In een Baltimore -tentoonstelling komt het transformerende potentieel van de hedendaagse Griots naar voren – kolossaal

Verhalen hebben ons al lang geholpen om de wereld en onze plaats erin te begrijpen. Voor de westelijke Sahel in West -Afrika, vertellers bekend als griots zijn vaak verantwoordelijk voor het delen van orale geschiedenissen en lokale legendes. Naarmate generaties voorbijgaan en cultuurverschuivingen, voegen Griots toe aan de verhalen die ze hebben geërfd met hedendaagse details die relevant zijn voor hun publiek.

Een groepstentoonstelling samengesteld door Noel Bedolla en Ky Vassor bij Galerie Myrtis Verzamelt een dozijn internationale kunstenaars die deze traditie voortzetten. Opkomst: verhalen in de maak Presenteert ‘een spiegel voor de hedendaagse samenleving’ door te stellen dat de verhalen die we vertellen een cruciale rol spelen in collectieve ervaringen, solidariteit en uiteindelijk maatschappelijke vooruitgang.

Kachelle Knowles, “Queen’s College” (2025), grafiet, decoratief papier, kleurpotloden, draad, houtskool, acrylverf, inkt, acryl edelstenen, marker op papier, 28 x 18 inch. Afbeelding met dank aan de kunstenaar, Galerie Myrtis en Tern Gallery

Voor Alanis Forde is het verbeelding van het paradijs en zijn attributen een manier om vragen over het interne conflicten op te graven. Ze schildert vaak figuren met blauwe maskers en lichamen, de levendige vermommingen worden proxy’s die de kunstenaar in staat stellen haar gelijkenis samen te voegen met een fictieve versie van zichzelf. Het ondermijnen van de kunsthistorische en culturele Vertegenwoordigingen van zwarte vrouwen “Als objecten van plezier en dienstbaarheid”, vormt Forde een alternatief verhaal.

Kachelle Knowles werkt in een parallelle praktijk. Door portretten met gemengde media met papier, draad- en acryl-edelstenen, richt de Bahamaanse kunstenaar zich op zwarte tieners en beweert hun rechten op vloeibare genderuitdrukkingen.

Terwijl portretten prominent aanwezig zijn OpkomstKim Rice’s “American Quilt” roept de politiek van het lichaam op zonder een figuur te visualiseren. Haar grootschalige wandtapijt bestaat uit kaarten die worden verdeeld door de Leningbedrijf van huiseigenarenhet ter ziele gegane federale agentschap dat verantwoordelijk is voor het afbakenen van welke buurten te “gevaarlijk” waren om hypotheken te ontvangen in een racistisch proces dat bekend staat als redlining. ‘American Quilt’ wordt samengevoegd met rode draad en maakt expliciet de manieren waarop ‘witheid is verweven in ons dagelijks leven’, zegt Rice.

Als je in Baltimore bent, kijk dan Opkomst: verhalen in de maak tot en met 12 juli.

Een portret van een vrouw met haar knie op een kleine bank met een blauw masker
Alanis Forde, “Garden Handschoenen” (2024), olie op canvas, 40 x 40 inch
Een tapijt voor een raam
Kim Rice, “American Quilt” (2025), HOLC “Redlining” -kaarten, acrylgel, draad, 10 x 11 voet. Foto door Vivian Marie Doring
Een detailafbeelding van een tapijt van kaarten
Kim Rice, “American Quilt” (2025), HOLC “Redlining” -kaarten, acrylgel, draad, 10 x 11 voet. Foto door Vivian Marie Doring
Een detailafbeelding van een tapijt van kaarten
Kim Rice, “American Quilt” (2025), HOLC “Redlining” -kaarten, acrylgel, draad, 10 x 11 voet. Foto door Vivian Marie Doring
Een portret van een man die met een pistool en jachthond naast hem zit
Unyime Edet, “Spirit to Spirit: The Night Watchers” (2024), olie op canvas, 55 x 59 inch
Een portret van een zwarte vrouw met bloemen vooraan
Damilare Jaimu, “All Things Bloom” (2025), olie en acryl op canvas, 48 ​​x 36 inch

Fuente

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *